MELDPUNT VOOR MISLEIDING, FRAUDE EN OPLICHTING BESTAAT ÉÉN JAAR

Op 22 februari bestaat het meldpunt voor misleiding, fraude en oplichting één jaar. In die tijd ontving het 28.487 meldingen. De meest voorkomende meldingen hadden te maken met online fraude, ongewenste telefoons en spookfacturen.
Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters spreekt van een groot succes: “Veel consumenten en ondernemingen die met fraude, oplichting of misleiding te maken kregen, wisten in het verleden vaak niet waar ze dat konden melden en wat ze konden ondernemen om hun rechten af te dwingen. Daardoor ging niet alleen kostbare tijd verloren,

het werkte soms ook zo ontmoedigend dat het niet tot een klacht kwam. Dat is sinds vorig jaar opgelost door de oprichting van het meldpunt. We stellen vast dat er tijdens het eerste jaar 70% meer meldingen binnenkwamen als er in heel 2015 werden ontvangen door de toen nog afzonderlijk werkende diensten. Op basis van de meldingen konden heel wat acties ondernomen worden. Zo werden een oplichting met luierboxen opgerold, werden meer namaakgoederen in beslag genomen en werd opgetreden tegen illegale aanbieders van concerttickets”.

In bijlage het persbericht

Datum
22 februari, 2017
Bron
Kabinet Peeters
Zie Persbericht
Bron
MELDPUNT
GA NAAR MELDPUNT