Kris Peeters stelt guidelines voor online influencers binnenkort voor aan sector

Vice-eersteminister en minister van economie Kris Peeters stelt binnenkort guidelines voor online influencers voor aan de sector. Vandaag kwam ook de Raad voor de Reclame met een reeks aanbevelingen.

Kris Peeters: “Het is positief dat de sector zelf aanbevelingen formuleert voor online influencers. Op die manier kan ze bijgedragen tot goede en transparante praktijken. Mijn diensten leggen momenteel de laatste hand aan guidelines voor online influencers. Die zullen duidelijk maken hoe de wetgeving rond reclame, online toegepast kan worden. De reclamesector werd betrokken bij het uitwerken van de guidelines en ik zal ze binnenkort aan de sector voorstellen.”

De Raad voor de Reclame publiceerde maandag een reeks aanbevelingen voor online influencers. Het gaat om een vrijblijvend initiatief van de sector.

Ondertussen legt minister Peeters de laatste hand aan guidelines voor online influencers. Die guidelines zijn een concretisering van wettelijke bepalingen op het vlak van reclame. De Economische Inspectie is de officiële toezichthouder en kan verbaliserend optreden als ze van oordeel is dat de regels niet worden nageleefd. De guidelines leggen onder meer uit hoe en wanneer moet worden aangegeven op sociale media dat het om een reclameboodschap gaat.

Bij de uitwerking van de guidelines werden diverse stakeholders die actief zijn in het domein betrokken. Minister Peeters zal de guidelines binnenkort aan hen voorstellen.

Voor persbericht in PDF klik hiernaast

Datum
8 oktober, 2018
Bron
Kabinet Peeters
Persbericht

PDF Persbericht KLIK HIER

Kris Peeters stelt binnenkort guidelines voor online influencers voor aan de sector.

" data-share-imageurl="http://krispeeters.be/sites/default/files/1%2A0qnXf-VHpEkdQwYnnZrxsQ.jpg">